Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
product
product
product_variation
  • Shop
  • Blog
  • Contact

Cum a evoluat tapetul in ultimii 300 de ani?

Leaf and Texture Natura si Compozitie Mural Wallpaper Fototapet Personalizat Zenaria Tapet Layered Calm Crem 3

Tapetul ”ascunde” o istorie fascinanta, marcata de inovatii tehnologice, schimbari de gust si nenumarate influente culturale. Oricat l-am considera un finisaj pentru pereti acesta estem in fapt, o reflectare fidela a epocii in care a fost creat care spune povesti fascinante (cui are timp sa asculte) despre aspiratiile sociale si chiar valorile culturale ale unei societati. 

Ce e cu adevarat fascinant este felul in care acesta a reusit sa ramana relevant timp de peste 300 de ani. In timp ce alte elemente decorative au disparut, tapetul s-a adaptat cu o versatilitate impresionanta, evolutia acestuia fiind o combinatie intre arta, tehnologie si psihologia spatiului.

Daca privesti inapoi, fiecare etapa a istoriei tapetului este strans legata de transformarile majore petrecute in societate. In epoca iluminismului, de exemplu, tapetul reflecta curiozitatea europeana pentru Orient si natura; in perioada industriala, acesta s-a transformat in simbolul ascensiunii clasei mijlocii, iar in secolul XX a trecut prin faze de avangarda, minimalism, kitsch si apoi revigorarea postmoderna.  

Este (aproape) imposibil sa vorbesti despre designul interior fara sa mentionezi tapetul, mai ales ca acesta are puterea de a modela atmosfera unui spatiu. Doar intelegand evolutia acestuia poti face alegeri mai inspirate pentru propriul camin, de natura sa redea cele mai profunde trairi vizuale ale epocii in care traiesti.

Tapetul in secolul al XVIII-lea simboliza luxul si al rafinamentul aristocratic

La inceputul anilor 1700, tapetul era rezervat doar nobilimii si marilor burghezi. Nu aveai sa gasesti tapet in casele oamenilor de rand. De fapt, rolul sau nu era doar decorativ, ci si unul de statut, a faptului ca apartineai elitei.

Cele mai apreciate tapete din aceasta perioada veneau din Franta si Anglia, iar manufacturile Reveillon sau Zuber & Cie produceau manual foi de hartie pictate sau tapet floral elaborat, precum si modele cu scene pastorale sau peisaje exotice. De multe ori, aceste modele erau inspirate din tapiseriile flamande sau din gravurile chinezesti, dat fiind ca era perioada in care ”chinoiseria” facea furori in Europa.

Secolul al XIX-lea, marcat de Revolutia Industriala

Secolul al XIX-lea a fost un moment de cotitura pentru tapet, marcand tranzitia de la un element de design de lux catre unul decorativ la indemana claselor mijlocii si chiar a celor modeste. Pana in prima parte a secolului XIX, tapetul era inca realizat prin metode artizanale, in special prin imprimare cu placi de lemn sculptate manual (woodblock printing), proces ce presupunea multa munca, atentie la detalii si timp. De aceea, produsele rezultate erau costisitoare, iar accesul la ele era limitat.

Lucrurile s-au schimbat odata cu aparitia presei de imprimat cu role (roller printing), o inovatie care a permis imprimarea continua, rapida si uniforma a modelelor pe role lungi de hartie. In Anglia, tara aflata in avangarda revolutiei industriale, fabricile de tapet au inceput sa apara in Manchester sau Birmingham, iar noile metode de productie au permis distribuirea in masa. Astfel, tapetul a inceput sa patrunda in locuintele tot mai numeroase ale clasei mijlocii urbane – comercianti, functionari, profesori sau mici antreprenori – care aspirau la un stil de viata sofisticat si modern.

Modelele preferate erau bogate si ornamentale: damascuri cu influente gotice, arabescuri, flori stilizate, pasari exotice sau chiar scene istorice. Culorile erau, in general, inchise (burgundy, verde smarald, albastru cobalt) pentru ca se considera ca acestea transmiteau gravitate si eleganta. Dar un alt important motiv era pentru ca nu se murdareau usor, dat fiind ca era o perioada in care igiena locuintei era inca o preocupare.

Daca tot vorbim despre ieftinirea tapetului trebuie sa-l mentionam si pe William Morris, unul dintre cei mai influenti artisti si designeri ai secolului XIX. Fondator al miscarii Arts and Crafts, Morris a promovat revenirea la mestesugul autentic, la formele inspirate din natura si la o estetica sincera, neintinata de uniformitatea industriala.

Tapetele create de Morris & Co. erau inspirate din flora britanica, cu frunze de iedera, ramuri de mar salbatic, pasari cantatoare si flori inflorind in compozitii organice, dar perfect echilibrate. Paleta de culori era sofisticata, cu tonuri desaturate, menite sa creeze o atmosfera calma, aproape meditativa. Fiecare model era realizat cu o meticulozitate impresionanta, adesea prin tehnici manuale traditionale.

Pentru Morris, tapetul nu era doar de decor, ci o forma de rezistenta culturala; era de parere ca productia industriala este o amenintare la adresa autenticitatii si frumusetii cotidiene. Prin urmare, clientii sai erau adesea intelectuali, artisti si boemi, care impartaseau aceasta viziune si isi permiteau sa investeasca in produse de calitate superioara.

Pe masura ce orasele se extindeau, iar cartiere intregi de locuinte pentru muncitori si clasele medii apareau, tapetul capata si functii practice: acoperea imperfectiunile peretilor, izola termic si fonic, si dadea impresia unui spatiu mai cald si mai intim.

Magazinele universale din marile orase (Le Bon Marche la Paris sau Harrods la Londra) vindeau role intregi de tapet, impreuna cu cataloage cu sugestii de amenajare. In acea perioada, a aparut si ideea de ”set complet de decor”, in care tapetul, draperiile, mobilierul si covoarele formau o armonie stilistica prestabilita. Era o abordare care reflecta ordinea si simtul estetic burghez al epocii.

Tapetul in prima jumatate a secolului XX

In primele decenii ale secolului XX, estetica tapetului a inceput sa se transforme odata cu aparitia curentelor artistice moderne. In locul motivelor baroce sau victoriene au inceput sa apara modele geometrice, linii simple, culori primare si forme abstracte, influentate de Bauhaus, De Stijl sau Art Deco.

Dupa Primul Razboi Mondial, accentul s-a mutat pe functionalitate si igiena. A fost perioada in care oamenii au inceput sa acorde o mai mare atentie curateniei locuintei, iar producatorii de tapet au reactionat in consecinta. S-au inventat tapetele lavabile, acoperite cu un strat protector care permitea stergerea prafului sau a murdariei – o inovatie care a revolutionat intrebuintarea lor in bucatarii si bai.

De asemenea, in anii ’30-’40, tapetul a fost folosit mai degraba ca accent decat ca acoperire completa a peretilor. De exemplu, un perete accentuat cu un model de tapet living in zig-zag sau cu dungi verticale putea deveni punctul de interes al unei camere.

Dupa Al Doilea Razboi Mondial, odata cu reconstructia Europei si dezvoltarea economica a Americii, a urmat o perioada de optimism si exuberanta care s-a reflectat si in designul interior. Tapetul a devenit simbolul modernitatii si al confortului, iar in anii ’50-’60, erau populare modelele abstracte, psihedelice, inspirate de arta pop si cultura flower power. Puteai vedea culori tari, contraste puternice si forme neobisnuite (cercuri, elipse, spirale) aplicate in sufragerii sau chiar pe tavan.

Tot in aceasta perioada, apar materialele sintetice, vinilul fiind cel mai important. Tapetul din vinil era rezistent la umiditate, usor de curatat si disponibil intr-o gama tot mai larga de texturi. Unele tapete imitau lemnul, piatra sau tesaturile, fiind perfecte pentru interioare eclectice.

Revenirea spectaculoasa in designul de interior

Dupa anii 2000, tapetul s-a bucurat de o revenire spectaculoasa. Daca in ultimele decenii ale secolului XX tapetul fusese privit ca solutie demodata, inceputul mileniului trei a marcat o revalorizare profunda a acestui element de decor. Astazi, tapetul ”renaste”, fiind reinterpretat prin prisma noilor tehnologii, a sustenabilitatii si a nevoii crescande de personalizare a spatiilor. 

Motivul acestei reveniri spectaculoase are legatura cu schimbarile din stilul de viata contemporan. Aceasta schimbare de perspectiva a dus la o cerere crescuta pentru designuri care exprima emotie, identitate si confort personal, iar tapetul ofera exact acest lucru – poate adauga textura, profunzime si personalitate unui spatiu, fara interventii structurale majore. In plus, este versatil si reversibil: il poti aplica rapid si il poti schimba cu usurinta daca simti nevoia de o transformare.

Una dintre cele mai mari revolutii ale tapetului contemporan este imprimarea digitala, tehnologie ce permite reproducerea cu acuratete fotografica a oricarui design, dar si personalizarea completa a tapetului. Poti comanda un model realizat dupa propria fotografie, o ilustratie digitala unica sau chiar un desen al copilului tau. 

In plus, multe branduri de tapet premium colaboreaza cu artisti, ilustratori, designeri grafici sau fotografi pentru a crea colectii exclusiviste. De la motive botanice pictate manual pana la grafisme inspirate din cultura pop, posibilitatile sunt infinite.

Add to cart